Fysisk bevægelse gavner læringen

Fysisk bevægelse gør studerende bedre til at lærer – men på Statskundskab sidder vi stille igennem hele uddannelsen.


Vi lærer ikke nok på universitetet; det er den korte udgave af den seneste rapport fra regeringens kvalitetsudvalg. Og sammenligner man danske og amerikanske studerende, så er vi dårligere på alle områder, der har betydning for studerendes indlæring.

Især har man nævnt manglende læsning, undervisningstimer, feedback fra underviser, men andet element er også relevant for læringen; fysisk bevægelse.

Flere og flere undersøgelser viser at læringen bliver markant forøget, hvis man dyrker motion og er i bevægelse. Et nyt ph.d.-projekt fra SDU viser at elever i 1. klasse på folkeskoler i Svendborg og Kolding scorer 35 % højere i matematik-prøver ved at bevæge sig i matematiktimerne end traditionel undervisning.

På sygeplejerskeuddannelsen i Sønderborg har man gjort motion til en del af uddannelsen, hvilket har betydet at færre dumper og flere får højere karakterer. Samme erfaringer har man på Professionshøjskolen Metropol i København.

Det er altså ikke kun for børn, at der er sammen hæng mellem fysisk aktivitet og læring, der gælder for alle uanset alder – hvilket er blevet dokumenteret af forskere fra både Danmark og Sverige.

Kigger vi på vores uddannelse i Statskundskab, så er intet fokus på fysisk bevægelse og aktivitet. Det kan da også være svært at se hvordan man kan kombinere fysisk bevægelse og et studie som vores, der består af forelæsninger og selvstudie, hvor man sidder stille.

Men når man ved at  fysisk aktivitet forøger ens læring, så er spørgsmålet måske ikke så meget; om man kan kombinere det, men hvordan man gør det?

Hvordan kunne man udvikle Statskundskab, så fysisk bevægelse bliver integreret i uddannelsen og undervisningen – og dermed styrke studerendes læring? 

Bange for at gå glip af nyheder fra Skaberstaten? Få dem direkte på mail engang om måned: Tilmeld dig nu!

The following two tabs change content below.

Peter Lykkegaard Hansen

Nyeste indlæg af Peter Lykkegaard Hansen (se alle)