Underviser forbyder computer

Underviser ved RUC forbyder sine studerende at bruge computer i hans undervisning. Computeren får de studerende til at miste koncentrationen og læring.

I Politiken fortæller Adjunkt Pelle Guldborg Hansen, at han har forbudt sine studerende at medbringe computere til hans undervisning ved Institut for Kommunikation, Virksomhed og Informationsteknologier på RUC.

Årsagen til forbuddet var at han oplevede at studerende ikke fulgte med i hans undervisning. Studerende havde for travlt med Facebook, YouTube og sågar at se fodboldkampe:

“Har du et rum med fri computerpolitik, er det ikke unormalt at stille et generelt spørgsmål a la ’hvad synes I, der var det sværeste i teksten?’ til hele rummet og så overhovedet ikke få nogen reaktion. Så står man der og kigger. Det tager al dynamik ud af undervisningen”

Fortæller han til Politiken, der ser studerendes brug af computer som et “ekstremt, massivt tab af læring”,

Aktiv læring
Men problemet er ikke computere, men den klassiske forelæsning – det mener Michael E. Caspersen, der er leder af Aarhus Universitets Center for Scienceuddannelse. Der anbefaler at man benytter sig af nye undervisningsmetoder, som “flipped classroom”: Hvor man aktiverer den studerende i undervisningen gennem dialog og debat fremfor i den klassiske forelæsning, hvor den studerende er passiv tilskuer.

LÆS MERE: Forbyd forelæsninger

Aktiv læring, som man betegner den nye læringsmetode er allerede blevet vedtaget som bærende principper for al undervisning ved SDU. Og en stor undersøgelse viser også at studerende klarer sig langt bedre, hvis de undervises gennem aktiv læring, hvor de selv kommer på banen og løser opgaver, frem for blot at lytte til læreren.

“Undersøgelsen viser, at de studerende får markant højere karakterer, og der sker en kraftig reduktion i dumpeprocent, når de bliver undervist gennem aktiv læring frem for traditionelle forelæsninger.”

Fortæller Jesper Bruun, forsker ved KU, til Videnskab.dk, som nævner at studerende med aktiv undervisning lærer 6 % bedre og har 1½ gang mindre sandsynlighed for at dumpe end studerende med klassiske forelæsninger.

Bange for at gå glip af nyheder fra Skaberstaten? Få dem direkte på mail engang om måned: Tilmeld dig nu!

The following two tabs change content below.

Peter Lykkegaard Hansen

Nyeste indlæg af Peter Lykkegaard Hansen (se alle)