Dårligt studiemiljø skaber dovenskab

Undervisere lader studerende bestå for at slippe for arbejde – men er det pga. dovenskab eller er det elendigt arbejdsmiljø, der også rammer studerende?
Artikel er alene udtryk for Peter Lykkegaard Hansen egen mening.
I marts måned var der stor debat om de såkaldte “dovne” studerende efter at en stor undersøgelse vidste at undervisere på universiteterne mener, at hver 10. studerende ikke er nok motiveret eller mangler det faglige niveau. 3 ud af 10 undervisere har måtte omlægge deres undervisning for at kunne imødekomme fagligt svage studerende.
En lektor udtalte helt konkret, at han var træt af, at blive evalueret af dovne studerende. Samtidig har Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen været ude og kritisere, at studerende bruger for lidt tid på deres studie, sammenlignet med andre lande.
Fornylig blev der så offentliggjort en ny stor undersøgelse, der viser at 3 ud af 10 undervisere lader studerende bestå, selvom underviserens faglige vurdering har været, at den studerende skulle dumpe.
Den hyppigste begrundelse for at lade studerende bestå, selvom de burde dumpe, er at underviseren frygter øget arbejdsbyrde pga. reeksameninationer og klager.
Andre begrundelser var risikoen for at den studerende blev forsinket eller for at sikre institutionens økonomi.
Når den hyppigste forklaring er frygten for øget arbejdet, så kan man som studerende jo næsten ikke lade være med at sige, at undervisere så må være dovne – som når undervisere kalder studerende dovne
Man kan også sige, at der åbenbart hersker en dovenskab-kultur på universitetet, når både studerende og undervisere ikke vil bruge den tid det kræver for at sikre højt fagligt niveau.
Men nej – det passer selvfølgelig ikke, at der findes en dovenskab-kultur – og hvad får nogen overhovedet ud af, at stemple andre som dovne i en relevant debat om det faglige indhold på universitetet. For når vi skal drøfte fagligheden, så er det for let at pege fingre af hinanden, hvor enten det er de studerende eller underviserne den er gal med. 
God læring og høj faglighed kan kun skabes i tæt partnerskab mellem studerende og undervisere. Både den studerende og hans eller hendes underviser skal være velforberedt og topmotiveret før den gode undervisning kan lykkes.
Det kræver først og fremmest meget tæt dialog mellem undervisere og studerende om at skabe et godt arbejdsmiljø på studiet for begge grupper – der er nemlig i dag enorme problemer med arbejdsmiljøet på universitetet.
Hver 6. underviser føler sig i høj grad eller i meget høj grad stresset i hverdagen – og kun hver 3. underviser er positive over deres psykisk arbejdsmiljø. For studerende er det hver 4. der ofte føler sig stresset og 17 % føler sig ensomme
Så virkeligheden angående de “dovne” studerende og undervisere er efter min mening den modsatte, at studerende og undervisere arbejder for meget eller for ubalanceret. Vi mangler fokus og ordentlige rammer for arbejdsmiljøet på universitetet.
Og kun gennem tæt dialog og partnerskab mellem undervisere og studerende kan vi skabe et studie, hvor et godt arbejdsmiljø skaber højt fagligt niveau. 
The following two tabs change content below.

Peter Lykkegaard Hansen

Nyeste indlæg af Peter Lykkegaard Hansen (se alle)