Ny forskning: Sådan påvirkes vælgerne af meningsmålinger

Meningsmålinger brugs i stor omfang i forbindelse med et folketingsvalg. Nærmest hver dag er der en eller flere nye målinger i forskellige medier.
Men hvilken påvirkning har meningsmålinger på vælgernes stemmeadfærd? Fordi som al anden information kan meningsmålinger påvirke opinionen. Spørgsmålet er bare hvordan?
I et af de nyeste udgaver af Politica, der er fra februar 2015. Skriver professor Kasper Møller Hansen en forskningsartikel om emnet, sammen med Jens Olav Dahlgaard, Jonas H. Hansen og Martin Vinæs Larsen. De alle er fra Statskundskab ved KU.
I artiklen bliver man præsenteret for to hypoteser til at forstå, hvordan meningsmålinger påvirker opinionen: bandwagon- og underdog-effekten:
  • Bandwagon-effekten hævder, at vælgerne “springer med på vognen”, således at et parti i fremgang vil opleve yderligere tilslutning og omvendt, hvis partiet står til tilbagegang.
  • Underdog-effekten fremhæver, at et parti, som står til tilbagegang, høster sympatistemmer. 

De to hypoteser testes via et survey-eksperiment. I artiklen finder forskerne belæg for bandwagon-effekten, og at effekten er stærkest i positiv retning: Når et parti går frem, trækker det flere med. 

Der er også tendens til den negative bandwagon-effekt. 
Men kigger man på underdog-effekten. Så er der ikke belæg for at den findes. Effekterne er i samme retning uafhængigt af partiets størrelse. 
Artikel stiller også spørgsmålet om man skal forbyde meningsmålinger i forbindelse med valg?

LÆS ARTIKEL HER:

The following two tabs change content below.

Peter Lykkegaard Hansen

Nyeste indlæg af Peter Lykkegaard Hansen (se alle)