Ekspert: Kursusevalueringerne har problemer

skaermbillede-2016-12-07-kl-11-16-40Evalueringssystemet på Institut for Statskundskab fungerer ikke optimalt. Det mener en ekspert på området. Andreas Pihl Kjærsgård fra Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, fortæller, at lav svarprocent og manglende udsigt til resultater giver en ond spiral.

Evalueringsspørgeskemaerne for efterårets kurser er netop lukket. Men svarprocenten er aldrig særlig høj.

“En svarer på et evalueringsspørgeskema har brug for at se værdi i besvarelserne,” siger Andreas Pihl Kjærsgård i et interview.

Fordi studerende evaluerer på kurser, de ikke selv skal have igen, har de svært ved at se mening i at udfylde skemaerne. Det betyder, at underviserne modtager få svar og kan have svært ved at lave reelle ændringer på den baggrund. Sammenlagt giver den en ond spiral fortæller Andreas Pihl Kjærsgård, der er ph.d og evalueringskonsulet ved EVA.

Markedsføring og fokusgrupper
Evalueringskonsuleten kommer med flere forslag til, hvordan man kan forbedre situationen.

“For det første er det vigtigt, at markedsføre evalueringerne ordenligt. De studerende skal have at vide, at de skal besvare skemaet for kommende studerendes skyld. Man skal altså markedsføre netop dét som en værdi,” siger Andreas Pihl Kjærsgård og fortsætter;

“Nogen andet, man kunne gøre er, at oprette fokusgrupper, hvor de mest evalueringsaktive studerende kan fortælle, hvad de mener om undervisningen. Men her er det vigtigt, at det ikke er underviseren, der sidder for bordenden. Man skal have en ekstern person, der kan samle svarene til en rapport, som så kan gives videre til beslutningsorganet.”

Som systemet er skruet sammen nu, udarbejder underviseren i kurset en rapport, som bliver fremlagt for studienævnet. Men det er ikke en god måde at gøre det på.

“De fleste steder har man en person fra fakultetet, der sammenfatter en rapport, der så bliver sendt videre,” siger Andreas Phil Kjærsgård.

Indragelse af studerende
Hvis man skal have højere svar procent, bør man inddrage de studerende med i processen. Men det er i lige så høj grad en opgave for de studerende fortæller Andreas Phil Kjærsgård:

“De studerende burde tage kontakt til studielederen og sige, at de vil indrages mere i hele evalueringsprocessen. Det kunne resultere i bedre og mere rammende spørgsmål. På den måde vil de studerende også føle mere ejerskab med processen”.

Skaberstaten har i den kommende tid fokus på evalueringer på Institut for Statskudskab. Følg med på hjemmesiden eller Facebook, når vi snakker med de andre involverede parter. 

 

The following two tabs change content below.

Mark Venborg Eriksen

Skribent på Skaberstaten. Studerer Statskundskab på Syddansk Universitet. Arbejder desuden som redaktør på magasinet RUST og kommunikationsmedarbejder i Odense Kommune

Nyeste indlæg af Mark Venborg Eriksen (se alle)