”Det kommer altid til at være ubehageligt første gang” – Årets instruktor 2018

(Foto: Mads Vikkelsø)

De studerende har kåret Jeppe Dalgaard som årets instruktor 2018. Et job, som fik ham til at ligge søvnløs dagen inden, han skulle have sit første øvelseshold. Det er learning by doing, men som Jeppe selv siger: Så er de studerende jo søde.

En meget dygtig instruktor, der formår at formidle svært stof på et simpelt niveau, så alle kan forstå det. En åben person, der gør de kedelige emner spændende og har formidable formidlingsevner. 

Det var nogle af de ting, de studerende skrev om Jeppe Dalgaard, da han som den første nogensinde løb med titlen som årets instruktor. En titel, som er oprettet for at ære instruktorenes hårde og vigtige arbejde i at hjælpe og vejlede de studerende.

Dedikation for jobbet er vigtig for Jeppe. Hvis du ikke vil det 100 procent, så skal du ikke søge det. Det kræver, at du vil de studerende og kan dit stof. Der er ingen nemme smutveje. Samtidig skal du ikke give op, hvis du ikke får jobbet første gang, du søger. Jeppe har været instruktor i to år, men søgte selv flere gange, inden han fik det første.

Han kan ikke afvise, at det er nemmere at få jobbet som kandidatstuderende end som bachelor på 3. semester, men når du først er kommet ind i varmen, så er chancerne bedre.

Det var angstprovokerende for Jeppe at stå foran de studerende den første dag. Han havde ikke sovet meget om natten. Tankerne kørte rundt i hovedet om på alt det, der kunne gå galt. Ville de studerende stille kritiske spørgsmål, og kunne han svare på alt, de spurgte om? De studerende var selvfølgelig søde, og der var straks mere ro i maven efter de første 45 minutter. Alle de ubehagelige tanker blev gjort til skamme.

”Det kommer altid til at være ubehageligt første gang. Alle de instruktorer, jeg har snakket med, siger alle sammen, at de var supernervøse første gang. Det er learning by doing,”udtaler Jeppe Dalgaard. 

Der hører meget læsning med jobbet. Du skal være fuldt opdateret på alle tekster i det fag, du vejleder i. For Jeppe har det ikke været noget problem, da han generelt læser meget. Selvfølgelig er der dage, hvor han er mindre motiveret end andre. Han har dog et ansvar over for de studerende, så han føler ikke, at han kan tillade sig at møde uforberedt op. Det er heller ikke sjovt at blive udspurgt i en tekst, du ikke har styr på.

”I teorien handler det om at finde de centrale påstande i hypoteserne. Man starter med at finde problemstillingen i indledningen. Så er det metodeafsnittet, hvad er det for en metode og data. Til sidst analysen, hvor du finder konklusionen, og hvad den beror på. De pointer kan man godt uddrage uden at skulle læse hvert ord i tekster. Det er en måde, hvorpå jeg har lært at læse det lidt hurtigere og stadig få alt det centrale ud. Vi har meget pensum på statskundskab, så det er en god ting at lære,” siger Jeppe Dalgaard, om hvordan man kæmper sig igennem sit eget og sine studerendes pensum.

Ud over at det er et meget fleksibelt arbejde, som passer godt til en studerendes liv, så er der endnu en fordel, som Jeppe ikke havde tænkt over, da han søgte. Efter han startede som instruktor, har han lært en masse studerende at kende på studiet. Det gør resten af studielivet sjovere, når man kommer til arrangementer både faglige og sociale og kan kende ansigter. Jobbet har samtidig også givet ham et stærkt fundament i pensum, og den ekstra læsebyrde har vist sig som en fordel, da han for eksempel sad og skrev bachelor sidste år. Her drog han stor nytte af at kunne trække på tekster og viden fra de fag, som han var instruktor i.

Der følger også nogle mindre sjovere sider med jobbet, selvom de ikke er mange. Det er ikke altid lige nemt at få de studerende til at deltage aktivt i timen. Det kan føre til nogle akavede situationer, hvis Jeppe stiller et spørgsmål, som ingen svarer på. Den bedste løsning, han har prøvet, er at holde tavsheden længe nok, indtil der er en i lokalet, der synes, det bliver for pinligt, og forsøger sig med et svar. Som Jeppe selv påpeger, så er det mere pinligt for de studerende, end det er for ham.

”En måde at løse tavshed på er bare at vente et stykke tid, indtil der er nogen, der synes, det er pinligt nok, så de rækker hånden op. Det afhænger meget af spørgsmålet og situationen. Hvis der slet ikke er nogen, der vil eller kan, så plejer jeg at give den korte version af svaret og få nogen til at uddybe,” siger Jeppe Dalgaard. 

En anden ting ved jobbet, du også skal vænne dig til, er at blive evalueret af de studerende. Efter han selv er blevet instruktor, har han fundet ud af, hvor svært det er at vurdere sin egen indsats. Derfor er det godt at høre en masse indspark fra de studerende, og de er i langt de fleste tilfælde positive.

”Man finder ud af, at folk vil have noget forskelligt. Det kunne typisk være sådan en ting, som at halvdelen ville have jeg brugte tavlen noget mere, og den anden syntes, at jeg skulle bruge den mindre. Det er umuligt at gøre alle tilfredse, udtaler Jeppe Dalgaard.

Efter at have været instruktor i to år og undervist i fagene almen statskundskab, metode 1, sammenlignende statskundskab og politisk teori, holder Jeppe en pause i næste semester. Han har nu fået et andet studiejob, som han i stedet vil bruge sin tid på. Han vil dog ikke afvise, at han vender tilbage som instruktor engang igen i fremtiden.

”Jeg kan egentlig godt lide at være instruktor, så det er lidt sørgmodigt at stoppe. Jeg kan ikke afvise, at jeg vender tilbage,” udtaler Jeppe Dalgaard.

The following two tabs change content below.

Mads Vikkelsoe

Studerer Statskundskab på Syddansk universitet i Odense. Redaktør på Skaberstaten og radiovært på morgenprogrammet Rundstykket.