Vores berettigelse her i verden er at aflive myter og bryde hierarkier – Årets underviser 2018

Robert Klemmensen er blevet kåret til årets underviser 2018. En titel, han tager som et stort skulderklap for sin undervisning, men også som et udtryk for en popularitet, der hele tiden ændrer sig blandt de studerende.

Robert er Gud! Sådan lyder det fra visse studerende i evalueringerne om Robert og hans undervisning. Om det er guddommelige kræfter, der gør hans undervisning så god, vil han ikke bekræfte. Han er meget taknemmelig for prisen og lægger stor vægt på vigtigheden i at få skabt et trygt socialt rum i sin auditoriet. Hvis de studerende føler, de ikke får noget ud af forelæsningen, er det bedre, de sidder hjemme og læser. Det gjorde han selv, dengang han sad på den anden ende af bordet.

”Jeg kan rigtig godt lide at undervise. Jeg går en hel del op i, at det skal være ordentligt. Det er klart, at når man gør det, så er det selvfølgelig et utrolig stort skulderklap for sådan en som mig, at de studerende kan se det,” siger Robert Klemmensenom udnævnelsen til årets underviser 2018.

Da Robert startede på universitet tilbage i sin ungdom, havde han ikke skænket det en tanke at undervise. Dengang handlede det om forskning. Der var et hierarki, der skulle bestiges. I dag ser verden anderledes ud, og undervisning fylder mere i universitetets univers.

”Undervisning betyder mere, end det har gjort tidligere i forbindelse med at komme op i de her universitetshierarkier. Det, synes jeg, er en god ting,” udtaler Robert Klemmensen.

For Robert er undervisningen også en måde at forblive ung på. Han får en føling med de yngre hjerner og hører, hvad de går og snakker om. Han bryder sig ikke om tanken om at være en støvet gammel lektor inde på et afskærmet kontor. Gennem den løbende kontakt med unge mennesker bliver han aldrig rigtig gammel. Derudover er der også udfordring ved at formidle svært stof, der trigger ham.

”Jeg synes i sig selv, at det er en intellektuel øvelse at få komprimeret noget fagligt stof ned, som kan være virkelig svært og kompliceret at forstå. Få omskabt det til noget, som du meningsfyldt kan videregive til andre mennesker,” lyder det fra Robert Klemmensen.  

At nogle af de studerende synes, han er så god til det, så de ligefrem kalder ham for Gud, griner han af. Mytologiske væsener og fortællinger, der er baseret på alt andet end fakta og viden, giver Robert ikke meget for. Universitetet er den vigtigste kilde til at oplyse og aflive misinformation i vores samfund.

”Vores berettigelse her i verden er for så vidt at afliver myter og bryde hierarkier,”siger Robert småalvorligt, da han får at vide, at nogle studerende kalder ham for Gud.

Det at vinde prisen handler ligeså meget om, hvilket ry man har blandt de studerende på instituttet. Det kan til dels afhænge af ens undervisning, men forelæsernes popularitet er også styret af, hvad de studerende fortæller til hinanden.

”Om 15 år kan det være, at den måde jeg underviser på, bliver omfattet som helt umuligt. Så er den pris jeg har vundet nu lykkelig glemt, også er jeg ham tossen, der ikke kan undervise, siger Robert om den popularitet, som han nyder godt af lige nu.

Det er en popularitet, der er styret af crowd dynamikken hos de studerende. En dynamik, der sommetider kan gå hårdt ud over underviserne, hvis nogle studerende har haft én dårlig oplevelse. Det er, hvad Robert Klemmensen kalder, bagsiden af medaljen ved at instituttet er et socialt miljø.

Jeg antager mine studerende har læst alt

 Robert Klemmensen går meget op i, at hans undervisning skal være værd at komme til. Det forudsætter dog, de studerende har læst hjemmefra. Han vil gerne levere noget ud over det, der står i pensum, men det betyder, at de studerende skal vide, hvad der foregår.

”Jeg antager, jeg ved godt, det ikke er rigtigt, men jeg antager, at mine studenter har læst det, vi skal igennem. Alt. Og jeg antager, at de dukker op til øvelseshold og arbejder med de spørgsmål, som vi laver”, siger Robert om sine forventninger til de studerende.

Det skal gøre en forskel at komme til en forelæsning med Robert, ellers kan du bare blive siddende derhjemme og læse pensum. Han plejer at sige til sine studerende, at hvis de ikke får noget ud af møde op, så kan de ligeså godt blive væk. Det havde han selv gjort.

”Den eneste ting, der er sikkert, når vi bliver født, det er, at vi skal herfra engang. Vi skylder os selv at bruge den tid, vi har her, ordentligt. Hvis forelæsninger ikke hjælper til at opnå de mål, man har, altså at lære, det man skal lære, så skal man ikke gå til forelæsningerne,” lyder det fra Robert.

Derfor er det så vigtigt for Robert at få skabt et rum for de studerende, hvor de tør stille spørgsmål. Der skal være plads til, at du kan prøve dine argumenter af. Tilliden mellem underviser og den studerende er vigtig. Interaktionen er vigtig, ellers bliver det ligegyldigt at komme til forelæsning. For Robert er det vigtigt, at forelæsningen er lærerig.

”Det duer ikke, hvis man sidder til en forelæsning og er ved at falde i søvn. Hverken for mig eller de studerende. Så kan det hjælpe lidt på stemningen, hvis man skarpvinkler en eller anden pointe, og det gør jeg så,” siger Robert om, hvorfor han benytter sig af humor i sin undervisning.

Vi må desværre kigge langt efter de sjove vittigheder fra Roberts mund det næste stykke tid. Han skal nemlig på et forskningsophold på Londons School of Economics de næste to semestre. Robert har undervist så meget på det sidste, at han nu kan tage et helt år ud af kalenderen og blive endnu klogere ovre i London. Han kommer selvfølgelig tilbage til SDU efter sit ophold, men ved endnu ikke, hvad han kommer til at undervise i til den tid.

Vi ønsker Robert Klemmensen en god tur over til den anden side af Nordsøen.

The following two tabs change content below.

Mads Vikkelsoe

Studerer Statskundskab på Syddansk universitet i Odense. Redaktør på Skaberstaten og radiovært på morgenprogrammet Rundstykket.