Årets Instruktor Nyt Studenterpotræt Studiemiljø

Ida Bech Karlsen nyder virkelig at være instruktor

 
Årets instruktor 

Traditionen tro skulle ‘Årets instruktor’ på Institut for Statskundskab vælges, i slutningen af sidste semester. Ved denne andledning blev Ida Bech Karlsen valgt. Ida var instruktor for tre Metode 2 hold, kampagneleder for en folketingskandidat og var selv igang med at skrive sit bachelorprojekt. Hvordan jonglere man alle disse ting, om samtidigt blive året instruktor. Det har Skaberstaten taget en snak med Ida om.

 “Der er et kæmpe udbytte ved undervisningen” 

 Hvorfor ville du gerne være instruktor? 

“Jeg tror det er noget af det samme der gjorde at jeg i starten også gerne ville være gymnasielærer. Det her behov for at lærer en hel masse fantastisk teori, dygtiggøre dig i det og fordyber sig inden for det, men ikke for lov til at bruge det teoretisk når du som statskundskaber ender ude bag et skrivebord”.

“Jeg havde behov for at bruge det der teori jeg havde dygtigegjort mig i, og formidle det videre til andre.  Og det motiverede mig, at jeg kunne hjælpe andre med at forstå det. Når jeg er dygtig til noget, har jeg altid haft det der ‘drive’ for hjælpe andre til at bedre at forstå det. Om det så var som lektiehjælper i tysk eller Matematik, eller som instruktor her på instituttet. 

Nu ved jeg jo at du også læser Matematik, så er det der med at blive gymnasielærer stadig en del af planen? 

“Jeg tror jeg fandt, af at det fede ved at være instruktor herude, er at de mennesker der møder op til undevisningen har selv valgt det her. De vil gerne være her. Jeg tror ikke jeg ville kunne undervise en gymnasieklasse der kun følger halvt med.” 

Hvad er det mest belønnende ved at være instruktor? 

“Det er klart at man skal være godt forberedt som instruktor. Det giver virkelig noget at se på tekster med nogle lidt andre briller. Men der der, i mine øjne, er det fedeste, er når jeg går fra en holdtime og kan mærke at der er noget der er blevet klarer end da vi startede. Jeg tror da også det var det der bar mig igennem at have tre hold til Metode 2”. 

Kunsten at balancere sit liv 

Sidste semester var du instruktor for to hold, kampagneleder for en folketingskandidat, havde to fag i matematik og skrev dit bachelorprojekt. Hvordan balancere man alle de ting? 

“Det var måske også lidt over entusiastisk fra min side. Jeg fik det til at hænge sammen fra uge til uge. Med et meget fastlagt skema, jeg planlagde hver søndag, med skal der helt præcist ske i den her uge. Men selv med det her skema gled det altid. Det endte altid med at jeg måtte tage det lidt dag fra dag. Men det var det værd”.

“De ting jeg lavede gave god mening. Jeg skrev et spændende bachelorprojekt, med virkelig god bachelormakker. Det gav helt vildt meget energi at vide at der virkelig kom noget ud af de her øvelseshold. Men jeg har også mærket konsekvenserne for det henover sommeren. Jeg forsøger så også nu at tage et semester hvor jeg har mit studie, mit instruktorjob og så min fritid”.  

Vil du søge instruktorjob i fremtiden? 

“Jeg nyder jo virkelig at være instruktor, så der er nok svært at forestille sig at jeg ikke ville. Men på et tidspunkt må man jo også komme videre til nye udfordringer”. 

Hvis nu der sidder nogle fremtidige instruktorer og læser med, hvilke råd vill du så give dem? 

Det handler selvfølge om at kunne sit stof, men det er ikke så farligt. Det er jo altid spænende at stille ind foran et nyt hold for første gang. Men langt de fleste af os underviser jo nogen der ikke er så meget yngre end os selv, og det giver altså en anden dynamik. Men hvis man er inde i sit stof og har planlagt modulet, så er jeg sikker på at det nok skal gå. Men samtidigt tror jeg man skal væreforberedt på den store mængde af forberedelse, især første gang man er instruktor”. 

Mere end bare en instruktor 

Selv hvis det her interview ikke har overbevist dig om hvorvidt Ida er dygtig instruktor eller ej, så har Skaberstaten taget en snak med en underviser, og en studerende der har været helt tæt på Ida. 

Den studrende ønskede at være anonym, men sagde følgende om Ida: 
“Ida er alt godt forberedt. Jeg har haft hende i både metode 2 og sammenlignede statskundskab, og hun er klart den bedste underviser jeg haft i min universitetstid. Hun er altid professionel, men kan sammentid være afslappet, hvilket virkelig fjerne noget af den ærefrygt der kan være med undervisere på universitetet”. 

Marianne Sandved Ulriksen der er underviser i sammenlignede statskundskab, og derfor virkelig har været tæt på Ida som instruktor, havde dette at sige: 
“Dygtige instruktorer er uundværlige for god undervisning på vores bacheloruddannelser. Men instruktorer skal helst ikke kun være dygtige; de skal også være gode til at samarbejde og indgå i et team med underviser og andre instruktorer.

Samtidig skal instruktorer også kunne arbejde selvstændigt, være gode til at kommunikere med og udfordre studerende, samt løse praktiske problemer og udfordringer som de evt. kan opstå. Alt det opfylder Ida til fulde. Derudover er hun sød, imødekommende og har en helt utrolig energi, som betyder, at hun er en stor gevinst for en underviser – og for de studerende hun har på diverse hold. Derfor synes jeg også det er helt fortjent, at Ida blev årets instruktor!” 

The following two tabs change content below.