Nyt

2. semester studerende: Den digitale undervisning har ikke været så slem som alle går og siger

Skaberstaten er blevet kontaktet af tre studerende fra 2. semester, der i forbindelse med deres metode 2 forløb gerne vil gøre udtryk for at den digitale undervisning ikke har været så slem som nogle af deres medstuderende har givet udtryk for. De tre studerende har ønsket at forblive anonyme, i frygt for at blive udskammet af nogle af deres medstuderende, og vil gennem resten af artiklen blive beskrevet som studerende 1, 2 og 3.

Ikke et angreb på deres medstuderende

Da de studerende fra 2.semester første gang skriver til mig, gør de med det samme klart, at det her ikke er et angreb på deres medstuderende eller årgangsrepræsentanterne. De ønsker blot at gøre udtryk for deres oplevelse af den digitale undervisning:
”Det her er ikke et forsøg på at angribe andre, eller nedgøre vores medstuderendes holdninger. Vi føler bare at der også er behov for at se tingene fra en anden vinkel. Vi vil gerne udtrykke vores følelser om den digitale undervisning, mere er der ikke i det”.

Beslutningen blev taget for os

Men der må vel have været mulighed for udtrykke sin holdning til jeres årgangsrepræsentanter?
”Vi føler ikke at beslutningen om at gå til studienævnet blev taget meget hurtigt, og at der derfor ikke var nogen åbenlys mulighed for at til årgangsrepræsentanterne”. Svarer studerende 2, og bliver hurtigt bakket op af studerende 3:
”Der var et par enkelte opslag på årgangens Facebook-gruppe der gave udtryk for at undervisningen ikke kørte optimalt. Vi tænkte ikke så meget over det, da det kun var et eller to opslag. Men så får vi besked fra årgangsrepræsentanterne at de har valgt at gå til studienævnet med det. Det kom som et chok for os, da vi slet ikke havde samme oplevelse af situationen. Det var som om at beslutningen blev taget for os, uden mulighed for ordentlig diskussion mellem de studerende”.

Syntes undervisningen har fungeret så godt som det var muligt

Hvor er det så jeres uenigheder med jeres medstuderende ligger?

”Den ligger primært i kritikken af fagansvarlige og den digitale undervisning. Fra den ene dag til den anden skulle fagansvarlig omlægge hele faget til at være digitalt. Det kan vi ikke forstille os er nogen nem opgave” proklamerer studerende 1, og fortsætter: ”Selvfølgelig har vi mistet en smule ved ikke at kunne kommunikere på helt samme måde med underviser, men det er ikke stort slag for os”.
”Vi mener at undervisningen har fungeret på et relativt højt akademisk niveau, og føler at de forventninger der er til eksamen, afspejler den undervisning vi har fået” supplerer studerende 3.

Så i mener altså der burde være mere forståelse overfor den opgave den fagansvarlige har stået overfor?
”Vi ved jo ikke hvordan alle andre har oplevet det, men det er vores indtryk at det her er noget som den fagansvarlige er blevet slynget ud i, uden den store advarsel. Det er ikke nemt at skulle oplægge et helt fag til at skulle foregå digitalt. Så mener helt klart at den fagansvarlige har klaret sin opgave så godt som man kunne under de givne omstændigheder. Vi føler os i hvert fald parate til eksamen, og føler ikke at der er tabt noget på gulvet i forhold til den digitale undervisning” afslutter studerende 2.

The following two tabs change content below.

Silas Lønborg

Nyeste indlæg af Silas Lønborg (se alle)